Acasă » Dosare » Afaceri cu masini de lux furate din Europa

Afaceri cu masini de lux furate din Europa

Politistii de frontiera au depistat, in primele sase luni ale anului, 153 de vehiculate furate din strainatate, in special in Italia, dupa ce soferii acestora au incercat sa intre cu ele in Romania.

Conform unui bilant al primelor sase luni din 2010 intocmit de Inspectoratul General al Politiei de Frontiera (IGPF), la intrarile in Romania au fost descoperite 153 de autovehicule furate, 116 dintre ele fiind autoturisme, 16 automarfare, noua microbuze, noua motociclete si trei autoremorci.

Numarul masinilor declarate furate in strainatate si descoperite de politisti la intrarea in Romania a crescut, fata de aceeasi perioada a anului trecut, cu aproximativ 30 la suta, ajungand la 116, fata de 86 in primul semestru din 2009.

“Traficul cu autoturisme de lux furate din strainatate ramane, si in acest an, in atentia lumii interlope transnationale, fiind o activitate ilicita ce aduce beneficii financiare substantiale membrilor retelelor deja specializate in domeniu si extrem de bine organizate la nivelul mai multor state, din Vestul catre Estul Europei”, au precizat reprezentantii IGPF intr-un comunicat.

Politistii sustin ca retelele de traficanti de masini sunt de doua mari tipuri, in functie de genul de masini pe furtul carora sunt specializate: unele se ocupa doar cu masini de lux, altele cu masini de serie.

Fiecare retea, indiferent de specializare, este, potrivit IGPF, structurata pe mai multe “grupuri de actiune”. Astfel, intr-o retea de acest gen exista o grupa de recunoastere, a carei sarcina este identificarea masinilor “corespunzatoare cererii”, o grupa tehnica, responsabila de confectionarea actelor false, una de transport, responsabila cu trecerea masinilor peste granite si una de valorificare, formata din cei care se ocupa de vanzarea masinilor furate. Toate aceste faze se deruleaza sub supervizarea sefilor retelelor sau a unei asa-numite “grupe de supraveghere”.

Cele mai furate masini de lux sunt BMW si Audi, iar dintre cele din clasa medie cele mai cautate sunt Renault si Fiat, conform statisticii IGPF.

Poliistii de frontiera sustin ca principalele moduri de operare ale traficantilor de masini sunt frauda la asigurari, furtul la comanda, deturnarea sau frauda la firmele de inchirieri.

Prima dintre ele presupune acordul proprietarului masinii, care aproba ca vehiculul sa-i fie dus intr-o alta tara si apoi “spalat” prin vanzari succesive, pentru a-l declara apoi furat si a incasa despagubirea de la firma de asigurare. Celelalte presupun racolarea unei persoane cu venituri mici care, in schimbul unei sume de bani, accepta sa i se faca un card bancar cu care apoi inchiriaza o masina ce nu va mai fi niciodata returnata.

Rutele folosite de catre traficanti sunt, in general, orientate dinspre tarile vest-europene catre cele din estul continentului.
Principalul furnizor de masini furate care tranziteaza teritoriul romanesc este Italia, urmata de Germania si Ungaria. Din Italia, traficantii aduc masinile prin Austria si Ungaria sau prin Serbia. Destinatia vehiculelor furate este fie Romania, fie Republica Moldova, Ucraina sau Rusia. Din Germania, hotii aduc masinile pe drumul cel mai scurt, prin Austria si Ungaria.

“In majoritatea cazurilor, cei care se aflau la volanul masinilor respective au declarat, pe timpul cercetarilor, ca nu stiau ca autoturismele se afla in atentia autoritatiilor ca fiind furate, ei fiind doar «cumparatori de buna credinta». Altii au sustinut ca au primit o suma de bani, in general de pana la 500 de euro, pentru a transporta masina in Romania si, la fel, nu cunosteau ca aceasta e furata”, se mai arata in comunicatul IGPF.

Reprezentantii IGPF dau si cateva exemple de vehiculate furate depistate la vamile romanesti in prima jumatate de an.

Una dintre cele mai valoroase masini furate din strainatate si descoperite la intrarea in tara este un Bentley Continental, in valoare de aproximativ 200.000 de euro, care figura in baza de date ca fiind furat din Germania in aprilie 2010. Masina, inmatriculata in Ucraina, a fost descoperita de politistii de frontiera aradeni in 23 iunie. La volanul ei se afla un ucrainean de 48 de ani. Politistii de frontiera au verificat actele si au constatat ca atat talonul, cat si permisul de conducere ucrainean sunt falsificate. Soferul ucrainean le-a spus anchetatorilor romani ca nu stia ca masina este furata, aratand ca el a fost doar rugat de un prieten sa o transporte pana in Bulgaria. Masina a fost confiscata, iar ucraineanul este cercetat penal pentru conducere fara permis, tainuire la furt, complicitate la fals si conducerea unei masini cu numere de inmatriculare false.

Un alt caz s-a petrecut in noaptea de 21 spre 22 aprilie, cand un moldovean de 34 de ani, aflat la volanul unui cap tractor pentru TIR, a ajuns la vama de la Sculeni, pentru a intra in Romania din Republica Moldova. “In urma controlului amanuntit efectuat de politistii de frontiera ieseni s-a stabilit ca seria pansonata pe sasiu prezinta urme de modificare mecanica, iar in computerul de bord al autotractorului figureaza o alta serie de caroserie. (…) Politistii de frontiera au constatat ca autotractorul fusese declarat ca fiind furat din Germania”, se arata in comunicat. Soferul a declarat ca nu stie ca masina, in valoare de 45.000 de euro, este declarata furata, insa el va fi cercetat pentru complicitate la furt.

Cu cateva ore mai devreme, in seara zilei de 21 aprilie, un roman de 40 de ani, aflat la volanul unei limuzine Mercedes Benz S350, a ajuns in vama de la Albita, incercand sa iasa din Romania. Politistii au verificat atent masina si au descoperit ca este declarata furata din Germania. Soferul a spus ca a cumparat-o de la un cetatean german pentru 42.000 de euro, ca nu stia ca este furata si ca voia sa mearga sa o vanda in Republica Moldova.

Un alt caz a avut loc tot la Albita, in 25 februarie. Un barbat cu dubla cetatenie, romana si moldoveneasca, a ajuns in vama pentru a trece in Republica Moldova la volanul unui BMW X3 inmatriculat in Italia. Barbatul a prezentat o procura in baza careia conduce masina, declarand ca nu el este proprietarul acesteia. Politistii de frontiera au verificat insa masina si au realizat ca ea fusese furata cu doar o zi in urma din Italia.

Barbatul a declarat ca nu stia ca masina este furata, el fiind angajat de un moldovean sa o conduca pana in Republica Moldova, lucru pentru care a fost platit. El va fi totusi cercetat de politisti, pentru furt, iar masina, in valoare de circa 20.000 de euro, a fost confiscata.


Vezi toate știrile în timp real și pe telefonul tău mobil: www.crimetv.ro


Lăsați un comentariu


Comentați cu atenție! Vizitatorii își asumă responsabilitatea pentru textul introdus!


%d blogeri au apreciat: